Niezwykłe, jak wiele może wydarzyć się i zmienić w zaledwie dwa tygodnie. Tyle wystarczy, by zdobyć nowe doświadczenia, rozwinąć zawodowe kompetencje i stać się bardziej świadomym, otwartym obywatelem Europy.

W dniach 12 – 23 maja 2025 roku 25 uczniów naszej szkoły uczestniczyło w zagranicznych praktykach zawodowych realizowanych w Grecji, w ramach projektu Erasmus+ nr 2024-1-PL01-KA121-VET-000200671, sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.

Celem projektu było zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów w obszarze kształcenia zawodowego, rozwój kompetencji językowych, społecznych i kulturowych, a także zdobycie praktycznego doświadczenia w środowisku międzynarodowym. Projekt miał również charakter inkluzywny – zakładał wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów o zmniejszonych możliwościach oraz wspierał ich rozwój osobisty i zawodowy.

Praktyki zawodowe! Czego się nauczyliśmy?

Dla wszystkich kierunków opracowano program praktyk, który miał wspierać i rozwijać najważniejsze kompetencje i umiejętności w danej branży. Każdy uczeń otrzymywał codziennie indywidualny zakres prac do wykonania.

Technik żywienia i usług gastronomicznych

Uczniowie tego kierunku zanurzyli się w realiach greckiej gastronomii - od kuchni po serwis. Poznali lokalne receptury, składniki i etykietę kulinarną. Samodzielnie przygotowywali dania główne, przystawki, desery i wypieki. Pracowali z piecami konwekcyjnymi, uczyli się organizacji pracy kuchni, zasad BHP i HACCP zgodnych z greckimi przepisami. Wzięli udział w serwisie śniadaniowym, poznali system POS, przyjmowali dostawy i zarządzali zapasami. Rozwinęli zdolność pracy w zespole, estetykę serwisu i sprawność w obsłudze klienta, słowem - kompetencje niezbędne w branży gastronomicznej.

Technik hotelarstwa

Praktyka hotelarska miała charakter bardzo wszechstronny. Uczniowie pracowali zarówno w dziale housekeeping, jak i w recepcji. Dbali o czystość części mieszkalnych, wspólnych i zaplecza technicznego, przygotowywali salę bufetową do wydawania śniadań oraz uczyli się obsługi specjalistycznych urządzeń. Wdrażali się w procedury recepcyjne i systemy rezerwacyjne. Poznali strukturę organizacyjną hotelu, jego ofertę i sezonowość usług. To doświadczenie pozwoliło im nie tylko poznać rytm pracy hotelu od zaplecza, ale też nauczyło ich działania w dynamicznym, zróżnicowanym środowisku pracy.

Technik ekonomista

Uczniowie analizowali grecki rynek usług turystycznych, poznawali potencjał lokalnych przedsiębiorstw, a następnie opracowywali elementy strategii marketingowych oraz oferty handlowe. Wykorzystując arkusze kalkulacyjne i narzędzia graficzne, przygotowywali zestawienia, analizy SWOT oraz treści promocyjne. Zajmowali się też symulacją budżetu działań marketingowych oraz oceną ich opłacalności. Praca w zespole, umiejętność analizy danych i dostosowania treści do rynku zagranicznego to kluczowe kompetencje, które rozwinęli podczas praktyki.

Technik reklamy

Uczniowie uczestniczyli w tworzeniu kampanii promocyjnej dla greckiego hotelu. Opracowywali koncepcję kreatywną kampanii, projekt identyfikacji wizualnej, hasła reklamowe, layouty do social mediów oraz materiały drukowane. Tworzyli grafiki, storyboardy, analizowali konkurencję i dobierali odpowiednie kanały promocji. Pracowali w środowisku narzędzi cyfrowych, ucząc się zarządzania projektem, prezentowania efektów pracy oraz optymalizacji treści pod kątem publikacji online. Ich praca pokazała, że reklama to nie tylko kreatywność, ale i strategia.

Technik handlowiec

Uczniowie kierunku handlowego aktywnie uczestniczyli w działaniach związanych ze sprzedażą i promocją usług turystycznych. Wspierali grupy reklamowe i ekonomiczne w tworzeniu ofert handlowych i analizie rynku. Pracowali nad strategiami prezentacji usług hotelarskich, rozwijając umiejętność komunikacji z klientem, budowania oferty i posługiwania się językiem branżowym w praktyce. Zdobytą wiedzę z zakresu sprzedaży wykorzystywali w realnych zadaniach marketingowo-promocyjnych.

Praktyki to wyłącznie praca? Nie! :) Poznaliśmy też Grecję!

Zgodnie z ideą programu Erasmus+, równie ważne jak praktyki zawodowe są działania kulturowe, które pomagają uczestnikom lepiej poznać kraj gospodarza i poszerzyć horyzonty.

W czasie mobilności odwiedziliśmy Meteory – majestatyczny kompleks klasztorów zawieszonych na skałach, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Odbyliśmy także niezapomniany rejs na wyspę Skiathos, gdzie mogliśmy zobaczyć Grecję z zupełnie innej perspektywy – spokojnej, morskiej, wyspiarskiej. Zwiedzając Saloniki, mieliśmy też niepowtarzalną okazję wziąć udział w pierwszej turze wyborów prezydenckich!

Te doświadczenia są równie cenne jak praktyka zawodowa – uczą otwartości, wrażliwości kulturowej, budują postawę świadomego Polaka oraz obywatela Europy i wzmacniają kompetencje społeczne.

Więcej informacji o projekcie oraz relacje z mobilności można znaleźć na stronie szkoły:
👉 VET 2024 – informacje o projekcie i rekrutacji (ZS Sochaczew)
oraz na profilu Facebook:
👉 facebook.com/PMZSIwaszkiewiczSochaczew