Podsumowanie praktyk we Francji

Zrealizowaliśmy mobilność w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego Erasmus+ (KA121-VET) pod numerem 2025-1-PL01-KA121-VET-000323999. W terminie 5–18.10.2025 odbyła się praktyka zawodowa we Francji (Lazurowe Wybrzeże) dla 21 uczestników z kierunków: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa oraz technik reklamy.

Na mobilność składało się 10 dni praktyk zawodowych, uzupełnione 2 dniami programu kulturowego zaprojektowanego jako kontekst do zadań zawodowych. Koordynację zapewniliśmy po stronie szkoły, we współpracy z organizacjami przyjmującymi we Francji. 2 dni przeznaczono na dojazd.

Celem projektu było uzyskanie i potwierdzenie efektów uczenia się w środowisku pracy, obejmujących: kompetencje zawodowe właściwe dla profilu kształcenia, kompetencje językowe (operacyjny angielski w kontakcie z klientem i elementy słownictwa branżowego we francuskim), kompetencje społeczne (współpraca, odpowiedzialność, organizacja pracy) oraz rozumienie standardów europejskich jakości usług.

Gastronomia (technik żywienia i usług gastronomicznych)
Podczas praktyk uczniowie przygotowywali potrawy, pracowali przy serwisach śniadaniowych, obiadowych i kolacyjnych. Na stanowiskach realizowaliśmy pełny cykl: mise en place, przygotowanie komponentów, praca na gorącej i zimnej kuchni, wydawanie potraw zgodnie z tempem serwisu, a po zakończeniu - utrzymanie higieny stanowiska oraz właściwy obieg informacji z obsługą sali. Wykorzystywaliśmy produkty lokalne, stosowaliśmy oznaczenia alergenów i procedury higieniczne zgodne ze standardami gospodarza. Efekt: zwiększona sprawność operacyjna, świadome planowanie pracy na zmianie i konsekwentne stosowanie zasad bezpieczeństwa żywności.

Hotelarstwo (technik hotelarstwa)
Pracowaliśmy dwutorowo: front office i housekeeping. Na recepcji realizowaliśmy podstawowe procesy w systemie PMS (przyjęcie i zakończenie pobytu, aktualizacja danych gościa, przygotowanie dokumentów meldunkowych), komunikację z gościem w języku angielskim oraz przekazywanie informacji między działami. W housekeeping’u odpowiadaliśmy za gotowość pokoi: standard przedprzyjazdowy, uzupełnianie wyposażenia i amenities, kontrolę czystości, raportowanie usterek i oznaczanie statusów w systemie. Efekt: rozumienie obiegu informacji w obiekcie, umiejętność pracy na zmianie i egzekwowanie standardu pokoju w odniesieniu do polityk obiektu.

Reklama (technik reklamy)
Zadaniem było opracowanie oferty sezonu 2026 dla ośrodka. Definiowaliśmy adresatów pakietów, opisywaliśmy zakres świadczeń i korzyści, a zebrany materiał foto–wideo selekcjonowaliśmy do krótkich form promocyjnych. Porządkowaliśmy wyróżniki miejsca (lokalne produkty, mniej oczywiste atrakcje), dostosowując ton komunikacji do kanałów publikacji. Efekt: umiejętność przekładu usługi na spójny przekaz informacyjno-sprzedażowy.

Program kulturowy
W Nicei, Cannes oraz Monako/Monte Carlo pracowaliśmy nad „czytaniem” Riviery: sezonowością, profilami gości i oczekiwaniami wobec usług. W Nicei poznaliśmy układ miasta od Promenady Anglików po plac Massena i Wzgórze Zamkowe, co ułatwiło osadzenie treści w realnym pejzażu turystycznym. W Cannes przyjrzeliśmy się skrzyżowaniu kultury i turystyki premium (Pałac Festiwalowy, La Croisette), a w Monako/Monte Carlo — funkcjonowaniu miasta-państwa o wysokim standardzie usług (Kasyno Monte Carlo, opera projektu Garniera). W Grasse zapoznaliśmy się z rzemiosłem perfumeryjnym w ujęciu marketingu miejsca, a w winiarni — z lokalnym łańcuchem jakości (szczepy, parowanie dań i win). Wizyty w Aups, nad Lac de Sainte-Croix (Bauduen, Aiguines) ukazały mniej oczywiste perełki regionu, które grupa reklamy i hotelarstwa wykorzystała w pracy nad ofertą i rekomendacjami dla gości. Program kulturowy pełnił funkcję tematycznego uzupełnienia praktyk - dostarczał uczniom danych i obrazów potrzebnych do zadań zawodowych, nie był jedynie „zwiedzaniem”.

Mobilność była finansowana przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+ (KA121-VET). Realizację prowadziliśmy z zachowaniem wymogów jakości, BHP i widoczności programu (oznaczenia, informacja „Współfinansowane przez UE”, dokumentacja projektowa), zgodnie z wytycznymi FRSE.